• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156875
+
-

هزینه سنگین مهره سوخته روی دست ملکه انگلیس

محکومیت نازنین زاغری پس از 5سال تحمل دوران حبس خود با پرونده 50ساله مطالبات ایران از انگلیس بابت یک قرارداد نظامی خاتمه یافت.  زاغری که به جرم جاسوسی برای انگلیس در ایران دستگیر شده بود، صبح چهارشنبه 25اسفندماه1400برای مبادله با تیم انگلیسی به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل و در ازای 530میلیون دلار به تیم انگلیسی تحویل داده شد. او فروردین‌ماه1395هنگام خروج از ایران بازداشت شده بود. از سوی دیگر در جریان این تبادل بدهی انگلیس به ایران که مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال۱۳۵۰ بین وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی بود و قرار بود در قالب آن یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک و خودروهای زرهی به ایران تحویل شود، تسویه شد. پس از انقلاب اسلامی این قرارداد لغو شده بود و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار بازپس‌گیری پول خود شده بود.
نازنین زاغری اما تبعه ایرانی و انگلیسی بود که سازمان اطلاعات سپاه او را 5سال پیش به اتهام جاسوسی برای انگلیس در فرودگاه امام‌خمینی(ره‌) بازداشت کرد. این نهاد امنیتی در توصیف دلایل بازداشت زاغری نوشته بود که او با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.
براساس گزارشی که سایت مشرق منتشر کرد، زاغری آخرین مهره از حلقه 50نفری بوده است که در جریان یک پرونده نفوذ دستگیر شدند و پس از بازداشت او این شبکه به‌طور کلی منهدم شد.  شبکه نارنجی پروژه ایران۱و۲، TRF و TWC بخشی از پروژه‌های کلان سازمان MI6 ‌است که با تلاش شبانه‌روزی سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و مهار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید